Kdaj s fotografijo zavajamo?

Picture

Avtor: 7bikeframesweldedtogether
Preprost odgovor: VEDNOKako lahko realno prikazujemo prostor?
Ne moremo ga.

Naše oči gledajo drugače od fotoaparata.
A dejstvo je, da je več informacij na fotografiji bolje od nobenih in Slovenci smo se že izkazali na vseh področij kot narod, ki potrebuje čimveč informacij, preden se odloči za nakup.

Za merilo si vzemimo, da s fotografijo zavajamo vsakič, ko nam kaže svet drugačen od človeškega očesa (takega z ostrim vidom in zaznavanjem najširšega barvnega spektra), saj neko oporno točko navsezadnje le potrebujemo – mušji vid nam ne bi ravno služil za oporo v tem primeru, objektivne pa ni.

ZAVAJANJA
Če si za merilo vzamemo človeško oko, zavajanja nastanejo na področju:

1. LOČLJIVOSTI
Kako ločljiva naj bo fotografija, da bo enako ločljiva kot človeško oko? Človeško oko nima enakomerne ločjivosti in je v središču pozornosti zelo ločjivo, vendar je to središče zelo majhna točka in se nenehno spreminja. Fotoaparati z visoko ločljivostjo, ki imajo nameščen makro objektiv lahko zajamejo obraz z vsako poro, ki je s prostim očesom niti videli ne bi. Pri fotografiji bivalnih in komercialnih prostorov in nasploh v produktni fotografiji se uporabljajo zelo visoke ločjivosti, ne ker bi bile bolj realne (saj so prav nasprotno), ampak, da bi posredovale gledalcu več detajlov – podrobnosti v prostoru, teksture ipd.

2. BARVE SVETLOBE
Z očmi se hitro prilagajamo barvni temperaturi. Večina ljudi sploh ne ve, da ima svetloba temperaturo, ki je pri naravni svetlobi odvisna od časa dneva in pri umetnih lučeh z njo vplivamo na razpoloženje v prostoru. Hladna svetloba je primernejša za delovno okolje, medtem ko je topla svetloba primernejša za počitek in sprostitev. Naše oči se prilagodijo barvni temperaturi in moči svetlobe, čemur pravimo KONSTANTOST BARVE, zaradi česar vidimo belo steno kot belo, čeprav je osvetljena z rumeno svetlobo. V fotografiji bivalnih prostorov pogosto prižgemo vse luči v prostoru, da bi povečali osvetljenost prostora, prikazali sam način, kako je osvetljen in pa tudi ustvarili pogoje za toplejše, bolj domače vzdušje.

3. ŠIROKOKOTNOSTI
Z očmi lahko zajamemo zelo širok kot prostora, če upoštevamo tudi periferni vid, oz. vse, kar zaznamo, četudi nismo osredotočeni na vse naenkrat. Zato imamo na voljo širok spekter informacij o prostoru, ki nam pomagajo pri orientaciji.
Ko oglašujete stanovanje tudi želite pokazati čimveč informacij o prostoru zato je širok kot najprimernejša izbira. Seveda bi lahko uporabili tudi ožjega, ampak bi zato potrebovali več fotografij, da bi posredovali enako število informacij do gledalca – ali je kavč ob steni?, ali je izhod na balkon v isti sobi?, ali ima soba sploh okno? ima okno žaluzije? dvojno steklo? Slika pove več kot tisoč besed.

4. BARVE
Imate svetel parket na tleh? Je vaše pohištvo temno rjavo? Kakšne barve so stene? Zaradi mešanja različnih svetlob (zunanje skozi okna in notranjih luči) je pogosto težko ujeti ravno pravi odtenek barve, ki je v prostoru, Vendar ni dileme, da je barva, ki jo želimo videti na fotografiji, barva, ki jo vidimo (pod nevtralno svetlobo) v prostoru – ne temnejša, ne svetlejša, ne bolj hladna, ne bolj topla. Še posebej les je velikokrat na fotografiji popolnoma pretemen, z rdečkastim pridihom, kar je daleč od njegove podobe v živo.
Na koncu je kljub vsem prizadevanjem k realnsti barve treba upoštevati tudi kontrast in prikazovanje barv monitorja, ki ga uporabljajo ljudje pri ogledu fotografij in ker ima vsak drugačne nastavitve, je nerealno pričakovati enak prikaz fotografije na vseh napravah.

5. INFORMACIJE
Ste že zahtevali prav tak hamburger kot je na fotografiji? Ali pa prav tak telefon? Jaz sem – moj hamburger je imel prav vse sestavine, ki so bile na fotografiji jasno prikazane. Ni bil tako visok (na srečo :), ampak še preden sem ga kupila sem brez branja o sestavinah videla kaj vsebuje in vedela, kaj dobim. Tudi telefon se je lepo svetil s svojim gladkim ekranom in nisem prav nič protestirala, da na oglasu pravzaprav ni bila fotografija telefona, ampak njegov 3D model z generirano svetlobo in umetno poudarjenimi odboji, ki bi bili v realnosti sila težki za izvedbo.
Naloga produktne fotografije je, da da čimveč informacij o produktu na čimbolj všečen način. Naloga fotografije bivalnih in komercialnih prostorov je, da da informacije o postavitvi pohištva, vrat, oken, njihovi teksturi in barvi, o razgledu, o načinu bivanja v prostoru.
Dejstvo je, da na ogled lahko pridete, ko dežuje in ni tako svetlo, lahko, da ravno takrat obnavljajo kaj v bližini in je bolj hrupno, lahko, da je lastnik dal v pralnico zavese in jih ni obešenih, lahko je marsikaj.

Realnost bo kljub prizadevanjem vedno drugačna kot je na fotografiji.